Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Το επιχειρείν εστί καινοτομείν...

γράφει για το blog ο Γιάννης Γκαβανίδης

Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα έρευνας που δημοσιοποίησε στο τέλος του 2010 ο ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών ερευνών): Περίπου 1,6εκ. άτομα στην Ελλάδα αναπτύσσουν επιχειρηματικά δράση (αυτοαπασχολούμενοι ή ιδιοκτήτες επιχειρήσεων) και επιπλέον 1,2εκ. περίπου κάτοικοι της χώρας μας σκοπεύουν μέσα στα επόμενα τρία χρόνια να δοκιμάσουν τις δυνατότητες τους ως επιχειρηματίες.
Φαίνεται λοιπόν οτι το «επιχειρηματικό δαιμόνιο» των Ελλήνων έχει ενα πολύ μεγάλο πεδίο εφαρμογής ακόμη και σ’αυτή τη δύσκολη περίοδο (η οποία βέβαια μπορεί και να ευνοεί την ανάπτυξη της αυτοαπασχόλησης οδηγώντας τους ανέργους στην επιχειρηματικότητα ως ανάγκη).

Παρόλα αυτά, τα εντυπωσιακά νούμερα που παρουσιάζονται, από μόνα τους δε προσδιορίζουν μια αγορά που ευνοεί την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη καθώς η ποσότητα δε προϋποθέτει και την ποιότητα. Αυτό διότι πολλές είναι οι Ελληνικές επιχειρήσεις που είτε δεν απασχολούν επιπλέον προσωπικό είτε που άμεσα κλείνουν όπως με έμφαση μας το εμφανίζει μια πρόσφατη έρευνα της Grand Thornton στην οποία παρουσιάζεται πως ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας μειώθηκε στο -44 (δηλαδή οι απαισιόδοξοι επιχειρηματίες είναι 44 μονάδες περισσότεροι από τους αισιόδοξους). Σε αυτό βέβαια ίσως και να ευθύνεται η μη ύπαρξη καινοτομίας καθώς οι περισσότεροι επιχειρηματίες φαίνεται πως βασίζονται κυρίως στην αντιγραφή υπηρεσιών άλλων επιχειρήσεων. Η καινοτομία προϋποθέτει έρευνα, επένδυση και χρόνο για πειραματισμούς κάτι το οποίο στη χώρα μας δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει, αυτό μας το δείχνει και άλλη μια έρευνα του GEM που δείχνει πως η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της λίστας που παρουσιάζει τα ποσοστά του φόβου αποτυχίας για τους επιχειρηματίες. Δηλαδή το μεγάλο μειονέκτημα των Ελλήνων είναι ο εξαρχής φόβος για την αποτυχία της επιχείρησης καθώς δε πιστεύουμε πραγματικά σε αυτό το οποίο ξεκινάμε ώστε δυναμικά να το πραγματοποιήσουμε. Εδώ όμως έρχεται άλλο ένα στοιχείο να μας μπερδέψει ακόμη περισσότερο καθώς σε μια άλλη έρευνα εμφανίζονται οι Έλληνες επιχειρηματίες να είναι στη δεύτερη θέση στις λίστες αυτοπεποίθησης έπειτα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και αυτό διότι το 90% των νέων Ελλήνων επιχειρηματιών αισθάνεται αυτοπεποίθηση για τις γνώσεις και τα προσόντα που χρειάζονται. Εδώ ίσως και να γεννάται η εξής απορία. «...Μήπως κάνουμε υπερεκτίμηση του εαυτού μας και εξ αυτού δημιουργούμε μόνοι μας το αρνητικό αποτέλεσμα στην επιχείρηση;» Προσωπικά θεωρώ πως δεν προσέχουμε κάποια πράγματα και για αυτό δεν έρχονται τα επιθυμητά αποτελέσματα: Η επιχειρηματικότητα προϋποθέτει την ανάληψη ρίσκου μέσα απο αμέτρητες αποφάσεις που θα χρειάζεται συνεχώς να παίρνουμε και οι οποίες εμπεριέχουν ένα ποσοστό αβεβαιότητας το οποίο πρέπει να το αξιολογούμε ώστε να καταφέρουμε μια αποτελεσματική διαχείριση μειώνοντάς το με μικρότερα αλλά πιο σταθερά βήματα.

Εν κατακλείδι λοιπόν, έπειτα των προηγούμενων αναφορών, πιστεύω πως χρειάζεται οι Έλληνες επιχειρηματίες να καινοτομήσουν, να έχουν πίστη και να γνωρίζουν τις πραγματικές τους δυνατότητες για να καταφέρουνε πολλά. Μόνος του ένας άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει τα πάντα, οι συνεργασίες (ένας τομέας που στη χώρα μας υστερεί) πρέπει να τονωθούν και σε συνάρτηση με την αυτοπεποίθηση του Έλληνα επιχειρηματία η επιχείρησή του να ακολουθήσει ανοδική πορεία σε όλους τους τομείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου